xian

26 oktober 2009 - Beijing, China

weer een berichtje vanuit het veels te drukke china,,,,

we hebben beijing bekeken, de grote muur gezien, de verboden stad gezien, dag door de stad gefietst. k ben gezakkenrolt tijdens de eerste keer uitgaan, tijdens de 2e keer probeerde een homo chinees,, (waar er gigantisch veel van rondlopen) me te versieren en tijdens de laatste keer mocht ik met een travestiet mee naar huis. Kortom,, we hebben beijing gezien. Het is een enorm drukke stad met gigantisch veel vervuiling overal. Gebouwen doemen plotseling recht voor je op uit de dichte smogwolken. Overdag kan je recht in de zon kijken zonder dat het pijn aan je ogen doet. Beijing is echt uitputtend, het zuigt alle energie uit je, het is zo GIGANTISCH druk overal op straat dat je eigenlijk nergens even rustig kan zitten. ik snap nu precies waarom er een geboortebeperking bestaat in china. Als ik hier de baas was zou ik iedereen verbieden kinderen te krijgen,, wat een chaos. een paar dagen is echt genoeg om de stad te zien en ik kan met zekerheid zeggen dat deze stad niets voor mij is. We hebben hier echter wel een supertijd gehad en zijn een boel bekenden tegen gekomen. Het uitgaan was ook super alleen je kan niet ff rustig chillen die dag erna want overal waar je kijkt zie je chinezen schreeuwen, spugen en naar je staren.

we zijn dan nu ook naar Xi-an vertrokken. We hebben de nachttrein gepakt en kees en ik zaten met een paar gezellige oude duitsers in de coupee. Ze hadden net de marathon van beijing gelopen in 3 uur en 40 minuten. De oudste van hun (71)!! had de marathon in 4 uur en 55 minuten gedaan.

de dag erna aangekomen in Xi-an. Hier stonden we weer verbaast van de in-effectiviteit van chinezen. ze waren met zeker 300 man aan het werk aan een spoorbaan en zeker 290 man stond niets te doen, te praten of te roken. en dat voor een half uur lang. Als china zijn mensen effectief zou laten werken dan heeft dit land gigantische potentie om uit te groeien tot het nieuwe amerika. Helaas zal dat denk ik niet zo snel gebeuren want de mentaliteit is er niet naar. Dit was trouwens overal weer een terugkerend probleem, overal staan mensen niets te doen, in winkels loopt 50 man personeel rond terwijl je het met 3 man af zou kunnen. maar omdat er natuurlijk zo gigantisch veel mensen zijn in china worden er banen gecreeerd.  om de 100 meter zie je mensen met bezems de straat schoonvegen, er zijn hier meer bloemenperken en grasvelden dan in nl en deze worden elke dag bijgewerkt. Het is trouwens belachelijk hoe hard chinezen hier werken. minimaal 14 uur per dag en dat voor 7 dagen per week. met 1 of 2 dagen per jaar vakantie.. met een gemiddeld jaar salaris van 25.000 yuan. ongeveer 2500 euro.

we spraken in ons hostel met een paar chineze meisjes die hier speciaal naar toe waren gekomen om hun engels te oefenen. zij konden zich het niet voorstellen dat 4 mensen zonder gids zomaar op reis gingen. Als mensen hier wat willen doen gaat er altijd een gids mee. net zoals ze het vreemd vonden dat we niet meer naar school gingen en zomaar op reis gingen! ze konden niet begrijpen dat we liever gingen reizen ipv te studeren want later moet je toch een goede baan hebben! Ook kenden de meisjes de website's youtube en facebook niet want die zijn hier in china geblokkeerd. we hebben het over nog veel meer andere dingen gehad en het was best schokkend om van deze meisjes te horen hoe het leven van een chinese er nou eigenlijk uitziet.. Wat een verschil met in NL. We zijn echt bevoorrecht om in een land te wonen waar er financiele mogelijkheden voor iedereen zijn.

We zijn in Xi-an ook nog naar het terracota? leger geweest. Dat was samen met de grote muur de 2 dingen die ik moest zien in china. Het was best bijzonder om dit alles te zien, erg indrukwekkend. het was echter een uur rijden vanuit xi-an. We hadden de bus heen genomen en dat koste ons 70 cent! lekker goedkoop dus. op de terugweg reden we door echte locale dorpjes en weer was het echt bijzonder om te zien hoeveel armoede er is buiten de grote steden. De bussen hebben hier trouwens ook geen limiet aan de hoeveelheid mee te nemen mensen. halverwege de terugweg waren alle stoelen bezet. Ik denk dat je gerust alle stoelen keer 2.5 kan doen en dat aantal mensen bevond zich in de bus.. probeer je t maar in te denken als je weer is in zo'n mooie connextion bus zit!

Oja!! we zijn naar een prachtige chinese propaganda film geweest.. de founding of a republic. Gaat over het onstaan van china na WO2 en de opkomst van de grote leider MAO! haha ik begon aan het eind van de film Mao zowaar simpathiek te vinden dus de propaganda heeft goed gewerkt. Ook veel interrestante dingen gezien.. Wie wist bijvoorbeeld dat na WO2 er nog 4 jaar burgeroorlog in china heeft gewoed?? en dat daar gigantische legers tegen elkaar vochten??? en dat die oorlog gevoed werd door amerika rusland enz... en dat china zoals wij het kennen pas in 1949 opgericht is.. ik denk bijna niemand dat weet en ik heb dit ook nog nooit gelezen in de geschiedenisboeken op school.. vind ik best slecht eigenlijk!!

maargoed       Ik ben blij als ik china uit kan. Het is mij hier veels te druk. ik kijk  nu al met veel plezier uit naar onze trektocht door de himalaya. Al vanaf beijing reizen we al met zn 4en en de trekking doen we ook met zn 4e + onze chauffeur + gids. daarna zullen we de groep gaan splitsen denk ik en ben ik van plan om richting thailand te gaan om daar eindelijk te kunnen gaan duiken. Wat zal het fijn zijn om naar een land te gaan waar mensen engels spreken. Rusland en china waren moeilijk wat dat betreft. ze snapten je gewoon echt niet.. en geloof me!! ik heb echt mn best gedaan om mensen dingen duidelijk te maken. Ik heb iig mooie dingen in het verschiet liggen en al een boel mooie dingen meegemaakt! ik laat alles rustig op me afkomen en ik wil julie graag weer bedanken voor het lezen van mijn blog! Foto's komen een andere keer weer!! dank voor de reacties.. doet me goed om te horen dat nl zo saai is dat IK!! julie dag kan opvrolijken! Ik vind het altijd fijn om andere mensen te helpen.. bedankjes zijn altijd welkom natuurlijk..

volgende verhaaltje komt denk ik als ik ergens in nepal zit. denk niet dat ik veel internet heb de komende tijd.. tenzij er ergens in de himalaya een internetshop zit..

beste lezers,, doe rustig aan in nl! probeer nergens om te stressen want dat verkort je levensduur en kwaliteit.. zorg dat je yin en yan in balans zijn en geniet van julie bevoorrechte leven want het kan ook anders!!:P   Guru Gert

1. Judith:
    26 oktober 2009
    Blijft leuk om je verhalen te lezen. Ben net 5 minuten wakker, en lees et je blog. Mijn dag weer goed, dank je wel :P
    Blij om te lezen dat het zo leuk is daar.

Pas goed op jezelf, en ik wacht op je volgende bericht!

Kuss Judith
  2. Matthijs Groen:
    Gert,

Ik sluit me aan bij (Judith) je schrijft erg boeiend en het leest lekker weg. Keep it up! Veel success met de trektocht door de Himalaya (Lijkt me geen makkie...) But you're up to the task!

Groeten.

Matthijs
  3. Sammy:
    26 oktober 2009
    Haai lieffie, toch maar een reactie van mij dan ookal had ik je vanmorgen nog aan de tellie =P
    Weer een leuke blog! Ga m snel uitprinten en aan mn oma geven! Heeft ze ook weer wat te lezen naast de krant..Hihi
    Ik kijk uit naar de foto's =)
    Kusje
  4. Marc:
    26 oktober 2009
    Heyy Gert, ziet er goed uit allemaal! vermaak is het zkr haha. ben vanplan in januarie de trein door sib. te stappen dus is leuk te lezen wat jij allemaal meegemaakt hebt. succes in de bergen.

ciaoo Marc
  5. Jeffrey:
    28 oktober 2009
    GURU Gert bedankt voor je mooie verhaal
  6. Sabine:
    28 oktober 2009
    heeee Gert!

je maakt wel een hoop mee zeg daar! ook leuk
    geschreven, veel plezier in de himalaya!

Kuss!
  7. Joel:
    8 november 2009
    Leuk verhaal gert, kom je als een rustig boere pummel in zo'n giga druk china, zou ook zeker niks voor mij zijn. maar je maakt wel heel wat mee, EN je kan misschien geld verdienen met het herschrijven van de geschiedenis boeken :D
    Veel succes in het himalaya, trek termo sokken aan, want het zal koud zijn !! |(niet zo koud als hier nu in NL) maar tog...
    Keep on the good work @ the blog.
    Laturr.
  8. Pascal:
    19 november 2009
    Erg goed te lezen dat het zo leuk is.
    Ben momenteel in italie en zelfs hier zie je een andere mentaliteit waardoor je NL wel gaat waarderen. Tis ook dat je gewend bent hoe het NL gaat en daarom al het andere minder goed geregeld lijkt..
    have fun !
    Pascal